W kulturze masowej

Skąd biorą się pomysły na gry komputerowe? Czy to tylko idee rodzące się w głowach scenarzystów? W dużej mierze tak, jednak wiele gier jest w całości lub pośrednio inspirowanych różnymi źródłami: sztuką, literaturą, a nawet religią i wierzeniami. Te dziedziny to skarbnice pomysłów dla scenerii, fabuły czy grafiki gier. Świadomi tego scenarzyści często sięgają po te konwencje i - jak pokazują producent nakrętek statystyki - zazwyczaj się to opłaca. Prawdziwym hitem są nierzadko gry bezpośrednio wzorowane np. na literackich pierwowzorach. Dobrym przykładem jest chociażby kultowa seria 'Wiedźmin' autorstwa Andrzeja Sapkowskiego, która przeniesiona na monitory komputerów - nota bene przez polskich realizatorów - zyskała sobie miliony fanów nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie.
Oczywiście w takich przypadkach grywalność, mechanika gry i wykorzystane przy jej produkcji technologie odgrywają niebagatelną rolę, jednak sam pomysł postaci i świata, klimat czy fabuła zaczerpnięte z książkowego wzorca są nie do przecenienia, jak chodzi o ich wpływ na końcową ocenę gry. Drugim ważnym źródłem informacji dla gier komputerowych są filmy. Z ostatnich produkcji dużym zainteresowaniem cieszyło się np. komputerowe odwzorowanie serii Batman. Wiele gier nawiązuje do religii i wierzeń, np. nordyckich czy słowiańskich. Warto jednak zaznaczyć, że proces ten działa w dwie strony - gry komputerowe również stanowią źródło inspiracji, zwłaszcza dla X muzy, czyli kinematografii.
Dochodowe produkcje, takie jak Tomb Raider, Silent Hill czy Hitman to niektóre z tytułów gier komputerowych przeniesionych na duży ekran. Okazuje się więc, że gry mają swoje ważne miejsce w kulturze masowej.